Onze CV tips voor jou!
Focus je wanneer je je CV opstelt op degene die als eerste jouw CV leest! Dat is jouw poortwachter, die moet geinteresseerd worden. Vermijd vakjargon en zorg dat mensen die jouw werk niet kennen, toch begrijpen wat je doet en wat jouw meerwaarde is voor een team/werkgever. Wat heb je betekend voor de ander (werkgever, team, klanten)? Wat is jouw impact geweest?
Dus geen naam als 'cvnieuw.doc'. Van wie is nou dat CV? Jij weet het wel, de rest van deze planeet niet. Geef dus het document met je CV een duidelijke naam, zoals "CV Henk de Jong.doc'. Liefst met erachter naar welke vacature je solliciteert. Dus bijvoorbeeld CV_Henk_de_Jong_salesmanager_04_2016.doc. Dan ben je makkelijker terug te vinden als kandidaat.
Het is een keuze. Wanneer je wel een foto toevoegt: geen vakantiefoto. Heb je geen goede foto, ga dan naar een goede fotograaf of laat de foto achterwege. Een goede foto heeft een vrij neutrale achtergrond en je gezicht is goed te zien. Je kijkt in de lens, en daardoor de lezer aan. In feite maak je dan al het eerste contact.
Enerzijds om het overzicht te behouden, anderzijds omdat een 'leuk' e-mailadres ook negatief kan overkomen. Ook vinden je bedrijven dan sneller je (e-mail)gegevens terug. Heet je Koos Bramer, maak dan voor je sollicitaties ergens een adres aan met koos.bramer@. Forward voor de zekerheid je mail vanuit dat adres naar je eigen privemailadres, dan kun je altijd op tijd reageren.
Ben je na je lagere school of middelbare school niet verder gegaan in de schoolbanken, maar jezelf opgewerkt? Zet dan je opleidingen nooit voor je werkervaring. Eerst de lezer tonen wat je in je mars hebt, dan is de eerste indruk van de lezer al positief. Willen ze iemand met een afgeronde HBO/WO opleiding, en je hebt dat niet en vermeldt je dat ook direct in je CV, dan is de eerste indruk al minder positief. Mogelijkerwijs leest men niet eens verder. Wat niet je bedoeling is hoogstwaarschijnlijk.
Eerst de werkervaring. Dan de opleidingen, cursussen & trainingen.
Veel mensen maken de fout om vooral hun taken en verantwoordelijkheden te vermelden. Mar wat voegt dat toe? Iedereen weet dat een bakker brood bakt. Maar ben jij zo'n bakker als onze eigen stadsbakker waar ik 10 minuten voor omfiets om brood te halen? Laat duidelijk weten wat je in huis hebt! WAAROM moet de lezer van jouw CV in jou geïnteresseerd worden? Waarom moeten ze toch echt jou uitnodigen? Dat omschrijf je in je persoonlijk profiel. Maak duidelijk wat heb je neergezet in je werk. Maakt duidelijk dat je geld oplevert, dat je een meerwaarde bent, dat je met jouw aanwezigheid en je handelen jezelf dubbel en dwars terugverdient.
Wanneer je dat weet, weet je ook wat je in feite 'moet opbrengen'. Je brutoloon x 1,30 is een aardig uitgangspunt. In die omrekeningsfactor zit je vakantiegeld, vakantiedagen, pensioen en wat ziekte- en opleidingsdagen. Voor kantoor- of sales functies: de kosten van je werkplek (standaard wordt met € 10.000/jaar gerekend) laptop, leasewagen erbij en je hebt een aardige indicatie wanneer je 'break even' draait. En weet je ook wat je bijdrage is.
Wanneer de lezer concludeert dat jij als kandidaat in een jaar jouw 'kostenplaatje' 2-3 maal terugverdient, dan trek je meer de gewenste aandacht van de werkgever of recruiter dan iemand die niets vermeld van diens meerwaarde.
Heb je geen gaten in je CV, dus niets te verbergen? Ga dan geen jaartallen vermelden bij de vervulde functie of werkgever. Voorkom een ongewenste indruk door te werken met maand/jaar - maand/jaar vermeldingen, bijvoorbeeld 02/07 - 09/10. Want wanneer iemand 2005 - 2006 vermeld heb ik als lezer geen idee welke periode we over praten. 2 maanden? Bijvoorbeeld de periode december 2005 tot half januari 2006? Een jaar? Of toch 2 jaar? Wil je transparant zijn, werk dan met maandaanduidling. Wanneer je de exacte maanden niet meer kunt achterhalen is dat geen probleem, je weet waarschijnlijk nog wel of in welk jaargetijde je bent gestart ergens. Zolang je maar geen gaten hebt in je CV.
De opsomming van je opleidingen en werkervaring altijd omgekeerd chronologisch vermelden. Wij noemen dat altijd "je bent zo goed als je laatste klus". Bij het opstellen van je CV dus goed en bondig formuleren wat je hebt neergezet in de laatste 3 functies of bij de laatste 3 werkgevers, of over de laatste 7 jaar. De werkgevers en functies daarvoor zijn minder belangrijk.
Vermeld dat dit uitzendbureau als werkgever, en vermeld eronder welke functies je hebt vervuld, liefst met vermelding van de namen van de opdrachtgevers.
Verder is
LinkedIn het netwerk waar iedereen in Nederland die veel met relaties werkt een account moet hebben. In de zakelijke dienstverlening wordt je alleen met linkedin account serieus genomen (recruiters nodigen sales kandidaten zonder linkedin account zelden uit.). Facebook is voor prive netwerken. Verder is er eigenlijk niets wat zinvol is.
Heb je bijbaantjes gehad waarbij je verantwoordelijkheden hebt gekregen van je werkgever? Bijvoorbeeld dat je de winkel runde bij afwezigheid van de eigenaar of leiding gaf aan een ploegje mede studenten? Noem dat dan! Onderscheid je zelf van je concurrenten door op deze wijze je werkervaring te vermelden.
Melk ook de uitkomsten van projecten waar je aan deel hebt genomen en vooral je afstudeeropdracht goed uit. Wat zijn de gevolgen voor de bedrijven geweest dat jullie dat project hebben gedraaid? Daarmee laat je zien wat je in de praktijk waard bent. Tijdsbesparing is een prima punt. "Het scheelt ons 4 uur werk in de week" = 4x52 uur x een interne kostprijs per uur van € 35 = € 7.300 per jaar.
Je kunt bij ons ook voor een aantal diensten terecht. Deze worden gedaan door een van de volgende partners: